Melkein Matkahuolto, melkein!

Olipa kerran ympäristöahdistunut ukkeli, joka halusi kulkea työmatkansa linja-autolla oman auton sijasta. Kyseinen ukkeli meni Matkahuollon sivuille seikkailemaan, josko sieltä löytyisi sopiva lipputuote työmatkaliikkumiseen. No löytyihän sieltä! Ei tarvinnut enää kuin arvata, mikä näistä olisi oikea lippu työmatkalaiselle: Kertalippu, Nettilippu, Nettitarjouslippu, Vuosilippu, Kaupunkilippu, Seutulippu, Työmatkalippu, CityCity-lippu, 30 matkaa/30 päivää -lippu, Koulumatkalippu, Prepaid22-vuosilippu, Arvolippu, Bussipassi, Junabussi-lippu vai Bussilippu ulkomaille.

Koska kyseessä ei ollut mikään tyhmä ukkeli, niin hän osasi päätellä, että oikea valinta on tietenkin Työmatkalippu. Tai sitten ei. Kävikin ilmi, että Työmatkalippu on kuntien ja kaupunkien tukemaa liikennettä ja se on voimassa vain joillakin alueilla.

No sitten sen on pakko olla Seutulippu. Tai sitten ei. Seutulippukin on käytössä vain joillakin alueilla. Ei osunut, ei.

30 matkaa/ 30 päivää -lippukaan se ei ole. Lopulta kuitenkin tärppäsi. Paras vaihtoehto on Vuosilippu, jonka saa 22 tai 44 matkalle. Ei muuta kuin ostonappia klikkailemaan! Tai sitten ei. Ostonappia ei ole. Ostaminen käy vain menemällä Matkahuollon toimipisteeseen – joita on kyllä onneksi lähes joka kunnassa. Tai sitten ei. Paljastettakoon sen verran, että tarinan ukkeli asuu Vetelissä. Vetelin Matkahuollosta lippua ei tietenkään saa vaan lähin Vuosilippuja myyvä toimipiste löytyy 50 kilometrin päästä Kokkolasta.

Lopulta ukkeli päätti lähettää Matkahuollolle sähköpostia. Sähköpostiin vastasi ystävällinen Aleksi, joka järjesteli homman niin, että lippu lopulta toimitettiin ukkelin valitsemaan Matkahuollon toimipisteeseen. Ja näin ukkeli sai lippunsa – eikä tähän mennyt aikaa kuin 25 vuorokautta.

Matkahuolto avaa matkakorttikaupan

22.7.2019 ukkeli sai hyviä uutisia. Matkahuolto avasi matkakorttikaupan, josta voi ostaa muun muassa juuri näitä ukkelin kaipaamia vuosilippuja. Tänä aamuna ukkeli sitten meni innosta piukeana katsomaan, minkälainen verkkokauppa oikein on kyseessä. Oikea tuote löytyy nyt helposti – 44 matkan Vuosilippu. Kliks.

Sitten loppui kuitenkin taidot kesken. On vielä helppoa tietää, onko itse aikuinen vai lapsi. Mutta onko kyseessä pikavuoro vai vakiovuoro – siitä ukkelilla ei ole hajuakaan. Eikö sitä muka saa mennä millä vuorolla vaan, joka tätä sopivaa väliä reissaa? Kun asiaa tarkemmin tarkastelee, niin huomaa, että pikavuoro on kaksi kertaa kalliimpi. Jos ostaa vain vakiovuorolipun, käykö niin, että pikavuoron kohdalle sattuessa ei pääsekään kyytiin? Onneksi kävelymatka ei ole kuin 7 kilometriä.

Ostamisessa on toki muitakin ongelmia. Hinnoista pääsee kärryille vasta, kun on valinnut vakio- tai pikavuoron. Sitä ennen näyttää siltä, että ollaan ostamassa sikaa säkissä: ”Osta tästä matkakortti hintaan 6,50 – kerromme sitten joskus, mitä varsinainen matkustaminen tulee maksamaan.” Lisäksi kauppa huomauttaa ystävällisesti, että ”Jos matkaan sisältyy (yksi tai useampi) vaihto, tarvitset jokaiselle osuudelle oman korttinsa.” Huippukätevää vai mitä!

Tarinan opetus

Tarkoitus ei ole suinkaan nyt mollata (pelkästään) Matkahuoltoa. Ukkeli työskentelee hankkeessa, jossa on tarkoitus edistää vähähiilistä liikkumista, joten joukkoliikenne on ehdottomasti kannatettava asia. Eivät muutkaan toimijat vielä valmiita ole.

Suomalaiset rakastavat autojaan. Siksi ei voi olla niin, että ne muutamat, jotka innostuisivat joukkoliikenteestä, törmäävät jatkuviin ostamisen esteisiin.

Ukkeli olisi erittäin tyytyväinen jos:
– tuotteita olisi vain muutama vaihtoehto (esim. kertalippu, koululaislippu, työmatkalippu ja eläkeläislippu)
– ostaminen onnistuisi useista kivijalkaliikkeistä, verkosta, mobiililaitteesta ja linja-autosta
– maksamiseen kävisi pankki- ja luottokortit, käteinen, eri mobiilimaksutavat sekä puhelinoperaattorin kautta veloitus
– matkalippu olisi saatavissa myös mobiililaitteeseen, jotta ei tarvitse pitää mukanaan erillistä korttia
– reitit olisivat löydettävissä selkeässä muodossa