Aiheesta muualla

Suomessa ja maailmalla tehdään tällä hetkellä paljon toimenpiteitä liikkumisen tehostamiseen. Tältä sivulta löydät linkkejä muihin hankkeisiin ja toimijoihin, jotka edistävät kuljetusten kehittymistä.

Työsuhdepyöräily

Taloustaito on julkaissut erittäin kattavan artikkelin uudesta työsuhde-edusta, joka on tullut voimaan vuoden 2021 alusta. Työsuhdepolkupyörä on nyt verovapaata tuloa 1200 euroon asti vuodessa. Tämä on houkutteleva vaihtoehto monille, koska etu koskee myös sähköpyöriä. Lue lisää Taloustaidon artikkelista.

Asiaa jakamistaloudesta ja liikenteestä palveluna

Ylen ohjelma Diginen iltapäivä käsittelee yhdessä jaksossaan liikenteen jakamistaloutta. Mielenkiintoisessa jaksossa on vieraana suomalainen liikenteen jakamistalouden edelläkävijäajattelija, MaaS Globalin Sampo Hietanen. Kuuntele jakso täällä.

Kuntien yhteiskäyttöautot

Kuntien yhteiskäyttöautojen määrä kasvaa tasaisesti. Joissakin kunnissa yhteiskäyttöautot ovat myös kuntalaisten käytössä. Väylävirasto on laatinut erinomaisen ja helppolukuisen oppaan kuntien yhteiskäyttöautojen hankintaan: Kuntien yhteiskäyttöauto-opas. Tässä suoraan oppaasta napattuna muutama erinomainen syy yhteiskäyttöauton hankintaan:
– Kuntien hallinnoiman autokaluston käytön tehostaminen ja kustannushyötyjen hakeminen.
– Vähäpäästöisempään kalustoon siirtyminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen.
– Kunnan autojen määrän vähentäminen.
– Kunnan työajojen hallinnan helpottuminen sekä kunnalle että työntekijälle esimerkiksi yhteiskäyttöautopalveluun kuuluvan sähköisen ajopäiväkirjan avulla.
– Autottoman elämäntavan mahdollistaminen kuntalaisille, jotka eivät tarvitse omaa autoa säännöllisesti.
– Olemassa olevien autoresurssien tehokkaampi käyttö ja tuominen osaksi asukkaiden matkaketjuja.
– Sähköautoiluun siirtymisen kynnyksen madaltaminen kuntalaisille ja kunnan yksiköille.
– Julkisen liikenteen täydentäminen monikeskustaisten kuntien työ- ja palveluasioinnissa.
– Kunnan edelläkävijyys kestävän liikkumisen edistämisessä ja sen tuottama arvo ja houkuttelevuus.

Kaikki kulkeminen Keski-Pohjanmaalla!

Kyytiin2 -hankkeen avulla on valmistettu uusi Kulukuri.com -liikennepalveluportaali. Se sisältää kaikki Keski-Pohjanmaan maaseudun liikkumispalvelut yhdessä paikassa. Sieltä löydät paikkakunnan taksit, koulukuljetukset, joukkoliikenteen, kuljetusyritykset, pakettipisteet, kimppakyydit, kotiinkuljetukset, vuokra-autot ja -polkupyörät ja vaikka mitä muuta.

Keski-Pohjanmaan maaseutuliikenne -Facebook-ryhmä

Liity mukaan keskustelemaan Keski-Pohjanmaan alueen liikennepalveluista. Ota kantaa vanhempana, koululaisena, opiskelijana, työssäkävijänä, harrastajana, asioiden hoitajana, Soiten asiakkaana, yrittäjänä ym. Liikenteen palvelut koskettavat meitä kaikissa elämän vaiheissa. Keski-Pohjanmaan maaseutuliikenne -Facebook-ryhmä löytyy täältä.

Maaseudun kuljetusten ja liikkumisen digiboksi

MaasDigiboksi on viestintähanke, joka käsittelee kuljetusten ja liikkumisen muutosta maaseudun pk-yritysten ja muiden maaseudun toimijoiden näkökulmasta. Hankkeen sivustolla kootaan yhteen paljon hyödyllistä tietoa ajankohtaisista toimenpiteistä, joita koko Suomessa tehdään. Tutustu MaasDigiboksi -viestintähankkeeseen täällä.

MaasDigiboksi on päättynyt helmikuussa 2021. Hanke on julkaissut pysyvään osoitteeseen erinomaisen casekorttikokoelman erilaisista hankkeista ja toimenpiteistä, joita mypäri Suomen on toteutettu liikkumisen edistämiseksi. Tutustu casekorttikokoelmaan täällä.

Open Arctic MaaS

Open Arctic MaaS -hanke pyrkii edistämään merkittävästi paikallisten ja matkailijoiden liikkumisen palveluita Pohjois-Suomen harvaan asutulla alueella mm. avointa liikkumisen palvelualustaa kehittämällä.

Kyläkyyti Porvoossa ja Loviisassa

Kyläkyyti oli Sitran rahoittama kokeilu, jossa testattiin uusia tapoja järjestää liikkumisen palveluita harvaan asutuilla alueilla. Pilottialueina olivat Porvoo ja Loviisa. Tutustu Porvoon kyläkyytiin täällä ja tutustu Loviisan kyläkyytiin täällä.

Kyläkyyti oli osa ALPIO-hanketta, josta on julkaistu erittäin mielenkiintoisia ja hyödyllisiä raportteja. Tutustu ALPIO-hankkeen raportteihin täällä.

Julkiset ja yksityiset liikkumispalvelut samalle tarjottimelle

Täällä kerrotaan Sitran hankkeesta, jossa yllä mainittujen Porvoon ja Loviisan lisäksi on mukana myös Pirkanmaan sekä Etelä-Savon maaseutualueita.

MAMBA – kansainvälinen liikkumishanke

MAMBA-hankkeen tavoitteena on edistää harvaan asuttujen alueiden saavutettavuutta lisäämällä kuljetusalan toimijoiden ja päättäjien kapasiteettia vastata taloudellisiin ja demografisiin haasteisiin. Hankkeessa kehitetään ihmisten pääsyä palveluiden äärelle, mutta myös palveluiden toimittamista ihmisille uusilla tavoilla. MAMBA-hankkeesta löytyy paljon mielenkiintoista englanninkielistä sisältöä täältä.

KaikkiKyytiin-yhteistyö

KaikkiKyytiin-kampanja on MTK:n, Kyyti Groupin ja Coreorientin yhteistyö, jossa haastetaan kuntia ja yksityishenkilöitä ottamaan haltuun uudenlaisia ajattelutapoja liikenteen suhteen.

Vaste-hanke

Vaste-hankkeessa kehitetään teknologia-alustaa, jossa yhdistyvät vähähiilisyyden edistäminen, esineiden internet ja uudet liikenteen palveluratkaisut.

MoveIT-hanke

Vaasan alueella toimiva MoveIT -hanke pyrkii luomaan toimintasuunnitelman liikennepalvelujen kehittämiseksi ja niiden käyttöasteen nostamiseksi koordinoinnin ja digitaalisten ratkaisujen avulla. Hankkeessa myös pilotoidaan digitaalisia ratkaisuja.

LaunchPad

LaunchPad on erilaisten liikkumispalveluiden kokeiluun perustettu näytös- ja kokeilupaikka Helsingin Jätkäsaaressa. Se on osa Jätkäsaari Smart Mobility -hanketta ja siellä voidaan esimerkiksi järjestää kohtaamisia liikkumispalveluiden start up -yritysten ja muiden sidosryhmien kesken.

Harrastetaksi -kokeilu

Harrastetaksi -kokeilu järjestettiin Turussa. Siinä oli tarkoituksena luoda uudenlaisia mahdollisuuksia perheille lasten harrastuskuljetuksiin. Yhteiskuljetuksilla pystytään vähentämään perheiden kyytirumbaa iltaisin ja samalla vähentämään liikenteen päästöjä. Harrastetaksi-kokeilusta löytyy melko kattava raportti täältä.

SHOTL

Tämä tapaus on monen muun idean tapaan kutsuihin perustuvaa joukkoliikennettä. Kyseessä on espanjalainen yritys ja monista suomalaisista piloteista poiketen SHOTL yhdistää kyydit kokonaan tekoälyn avulla. Varsinaista henkilöoperaattoria ei siis käytetä. SHOTL toteutti Oulussa mielenkiintoisen pilotin. Oulun pilotista löytyy lisätietoa täältä.

Peput penkkiin

Peput penkkiin oli kimppakyyteihin liittyvä kokeilu Espoossa. Blox Car kehitti kimppakyytien sopimiseen sovellusta, jonka kohderyhmänä olivat kaupungin työntekijät, kuntalaiset sekä muut Espoossa liikkujat. Kokeilun aikana rahaa ei liikutettu kyydissä olijoiden kesken vaan pilotti perustui ilmaisiin kyyteihin, joita henkilöt tarjosivat toisilleen. Lisätietoa Peput penkkiin -kokeilusta löytyy täältä.

Töihin tai kouluun kulkeminen

Motiva, Traficom, Liikenneturva, Kunnossa kaiken ikää -ohjelma ja Helsingin seudun liikenne rahoittavat FiksustiTöihin -hanketta. FiksustiTöihin -hankkeella on erittäin kattavat sivustot, joista löytyy esimerkiksi:
– kysely, jolla voi kartoittaa oman työpaikan työmatkaliikkumisen nykytilanteen
– tietoa kävelyn ja pyöräilyn hyvistä terveysvaikutuksista
– vinkkejä työmatkojen piilokustannusten laskemiseen
– esimerkkejä työpaikoista, jotka ovat panostaneet työmatkaliikkumisen järkevöittämiseen.

FiksustiKouluun on vastaava koululaisille suunnattu sivusto.

Jakamistalouden sääntökiemurat

Kuluttajaliitto sekä Työ- ja elinkeinoministeriö ovat molemmat keränneet hyvää tietoa jakamistalouden haasteista ja mahdollisuuksista. Kuluttajaliiton Pieni jakamistalouden opas on tiivis ja helppolukuinen. Työ- ja elinkeinoministeriön Jakamistalouden säädösympäristö -niminen julkaisu on vähän raskaampi paketti, mutta erittäin kattava. Suosittelen tutustumaan ainakin ensin mainittuun.

Jakamistalouttahan ovat sellaiset tapaukset, joissa jaetaan samoja resursseja useiden toimijoiden kesken. Esimerkiksi autonsa voi laittaa vuokralle silloin, kun ei sitä itse tarvitse.