Autottoman maaseutuasukkaan viikko

Miltä maaseudun asukkaan viikko voisi näyttää, jos liikkumiseen tuotaisiin pieni ilmastoystävällisyysripaus? Voisiko hän jopa selvitä ilman omaa autoa? Leikitään että kyseessä on Martti, joka asuu Toholammilla, käy töissä Kokkolassa ja harrastaa lentopalloa.

Martti on löytänyt kuljetusportaalista henkilön, jonka kyydissä pääsee Kannuksen juna-asemalle päivittäin. Uusi kaveri hakee hänet lähipysäkiltä, joten kävelyä ei tule kuin pari sataa metriä. Sieltä hän junailee Kokkolaan ja palaa taas iltapäivällä Kannukseen. Paluukyydin Toholammille hän jakaa toisen henkilön kanssa, jonka hän niin ikään löysi kuljetusportaalista. Matkakulut jaetaan tasan, joten kilometrihinta on paljon yksin ajamista edullisempi. Kokkolassa liikkuminen onnistuu sujuvasti uudistuneen kaupunkiliikenteen ansiosta ja sama lippu käy niin kaverin matkakulujen jakamiseen, junaan kuin kaupunkiliikenteeseenkin.

Kyytiin2 kimppakyytikuva
Kimppakyydit voivat täydentää julkista liikennettä ja saada maaseudun liikennetarjonnan kattavammaksi. Voittajia ovat kaikki. Kuljetusyrittäjien markkina kasvaa, kun entistä useampi oppii ostamaan liikkumisen palveluna. Kimppakyytien tarjoajat saavat kuluvähennystä reiteiltä, joita he joka tapauksessa ajaisivat. Kalusto on paremmin käytössä. Ympäristöhaitat pienenevät.

Ei pelkkää pendelöintiä

Tiistaina Martilla on poikkeuksellinen työpäivä, jolloin hän lähtee tavalliselta työpisteeltään koulutukseen 7 sillan saaristoon Bosundiin. Joukkoliikenteen tarjonta Bosundissa ei ole kattavaa keskipäivän vaiheilla, joten Martti käyttää työnantajan suosittelemaa vuokra-autoa. Maksaminen onnistuu taas samalla lipulla.

Tiistai-aamuna Martti naputteli junamatkan aikana lähikauppaansa ruokatilauksen, jonka hän hakee töistä palatessaan. Kimppakyyti menee joka tapauksessa kaupan ohi, joten Martin on kätevä hypätä siinä pois, hakea valmiiksi pakatut ostokset ja mennä kotiin kutsutaksilla, joka kiertää kyliä läpi hakien kuntalaisia kaupoille, jalkapalloharjoituksiin ja muihin harrastuksiin keskustaan.

Torstaina Verkkokauppa.com ilmoittaa Martille, että hänen tilaamansa uusi ilmankostutin on saapunut pakettiautomaattiin. Martti syöttää kuljetusportaaliin tilauksen, josko joku voisi tuoda hänelle paketin kotiin. Kolme henkilöä tarjoaa kuljetusta. Martti valitsee kuljettajaksi Merjan, joka on saanut muilta käyttäjiltä viisi tähteä.

Perjantai-iltaisin Martti käy pelaamassa lentopalloa. Sinne hän kulkee sään salliessa polkupyörällä. Jos keli on aivan kamala, pelikaveri nappaa kyytiin. Samoin silloin tällöin seudulla pelattavat puulaakiturnaukset hoituvat pelikavereiden kesken kyydityksistä sopien.

Lauantaisin Martilla on tapana tehdä keittiön kaappeja täydentäviä ostoksia. Ne on mukava tehdä ihan menemällä paikan päälle kauppaan. Saattaapa samalla nähdä tuttujakin. Keskustan kauppiaiden tarjoama asiointikyyti on oiva tapa käydä hoitamassa lauantain ostoksia. Apteekki, päivittäistavarat, kirjasto ja muut ovat helposti saavutettavissa.

Sunnuntaina käydään koko perheen kera Kärsämäellä tervehtimässä Martin vaimon mummoa. Sinne mennään naapurin autolla, jonka naapuri on lisännyt vertaiskäyttäjien vuokra-autopalveluun.

Mistä muutos kiikastaa?

Ei mistään. Toki vielä on tekemistä sen suhteen, että eri palveluntarjoajat saataisiin saman maksutavan sisään ja tietenkin hyvä liikkumispalveluiden taso vaatii suuren käyttäjämäärän. Teknologiasta tämä ei kuitenkaan jää kiinni. Menetelmät ovat pitkälti valmiina. Eri tahojen pitää vain nähdä yhteinen maali kehityssuunnalle ja valitettavasti jokainen yksilö ja organisaatio joutuu vähän muuttaa toimintatapojaan. Lopputuloksena kuitenkin on itse asiassa jokaiselle parempi arki, enemmän sosiaalisia tilanteita, vähemmän ympäristön kulutusta ja enemmän rahan säästöä.

Keski-Pohjanmaan maaseutualueelle ollaan luomassa yhteisöllisyyttä ja julkisia liikennepalveluita yhdistävää portaalia. Osallistu kehittämiseen tuomalla näkemyksesi esiin esimerkiksi Keski-Pohjanmaan maaseutuliikenne -Facebook-ryhmässä tai ottamalla yhteyttä Kyytiin2 -projektin päällikköön.